~about me~

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Friendship tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, August 14, 2010

~wat onde2 tapi xwpe onde2,,,hehe~

Salam
Dah 2-3 ari pose ni adik2 nak makan onde2 je.Tapi selalu xsempat nak beli,sebab nak beli onde2 kena masuk Pasar Ramadhan(berjalan kaki jauh seeii pose2 ni,beli yg ade jual tepi jalan sudah)..Kes2,malas punyer pasal kan..

Hokeehh,ptg semalam dgn semangat yg ade,kul 3.30pm dah masuk dapur hookei.Seyes,saya xreti masak.Dengan ikut arahan ma,beliau suruh itu dan ini,jadi dengan kudrat yg ade,jadi la kuih tu.Buat 2 jenis kuih,tapi ramuan lebih kurang je,
'onde-onde' dan 'puteri mandi'

Gambar masa adunan tepung n segala macam tu xsempat nk snap, so ni la yg ke seterusnya dah..Memotong gula melaka biar jadi kecil/halus.


Nampak x bulat yg dibuat tu penuh dengan 'nisan' (gula melaka) yg melekat kat luar..Nampak sgt xreti 'gotel' hookeiii..


Onde-onde yang siap dimasak,kemudian diayak dengan kelapa muda..






Kemudian












Tadaaaa..

Ni la hasilnya 'puteri mandi',dah siap bungkus dalam bekas2 kecil untuk dibahagi2kan..Gambar onde2 xsnap hokeeii..

(Untuk pakwe saya,padan muke sebab lambat bgtaw nak balik,xdapat la onde2 air tgn saya ye,'suprise' kunon,huhu)

4 comments:

ije said...

nak balik kg! dulu selalu buat onde2 kat rumah klate..

n tiba2 cam ada idea nak buat onde2 kat bumi johor ni. baru puas hati self made. kan?

luvelysyue said...

huhu,bgus ije ni..even dah nak jadi owg johor, tapi stil suke kt kueh2 klate ni..

buat sndri mmg puas hati,skrg kat bazar ramdhan pon bkan sdap sgt onde2,dah la mahal,bkn berkire pon tapi lau sdap hokkkeh gak,,tapii..hahaha..keras bleh wak 'mekong'...

lieya orange M.I. said...

tertber rasa nak uat onde2 nih kat umah...sbb mmg slama nih beli jer tau..hihi

luvelysyue said...

lieya:buat2 kak...senang je pon.
drp beli mahal,pastu ckit je..buat lagi puas hati..

Saturday, August 14, 2010

~wat onde2 tapi xwpe onde2,,,hehe~

Salam
Dah 2-3 ari pose ni adik2 nak makan onde2 je.Tapi selalu xsempat nak beli,sebab nak beli onde2 kena masuk Pasar Ramadhan(berjalan kaki jauh seeii pose2 ni,beli yg ade jual tepi jalan sudah)..Kes2,malas punyer pasal kan..

Hokeehh,ptg semalam dgn semangat yg ade,kul 3.30pm dah masuk dapur hookei.Seyes,saya xreti masak.Dengan ikut arahan ma,beliau suruh itu dan ini,jadi dengan kudrat yg ade,jadi la kuih tu.Buat 2 jenis kuih,tapi ramuan lebih kurang je,
'onde-onde' dan 'puteri mandi'

Gambar masa adunan tepung n segala macam tu xsempat nk snap, so ni la yg ke seterusnya dah..Memotong gula melaka biar jadi kecil/halus.


Nampak x bulat yg dibuat tu penuh dengan 'nisan' (gula melaka) yg melekat kat luar..Nampak sgt xreti 'gotel' hookeiii..


Onde-onde yang siap dimasak,kemudian diayak dengan kelapa muda..






Kemudian












Tadaaaa..

Ni la hasilnya 'puteri mandi',dah siap bungkus dalam bekas2 kecil untuk dibahagi2kan..Gambar onde2 xsnap hokeeii..

(Untuk pakwe saya,padan muke sebab lambat bgtaw nak balik,xdapat la onde2 air tgn saya ye,'suprise' kunon,huhu)

4 comments:

ije said...

nak balik kg! dulu selalu buat onde2 kat rumah klate..

n tiba2 cam ada idea nak buat onde2 kat bumi johor ni. baru puas hati self made. kan?

luvelysyue said...

huhu,bgus ije ni..even dah nak jadi owg johor, tapi stil suke kt kueh2 klate ni..

buat sndri mmg puas hati,skrg kat bazar ramdhan pon bkan sdap sgt onde2,dah la mahal,bkn berkire pon tapi lau sdap hokkkeh gak,,tapii..hahaha..keras bleh wak 'mekong'...

lieya orange M.I. said...

tertber rasa nak uat onde2 nih kat umah...sbb mmg slama nih beli jer tau..hihi

luvelysyue said...

lieya:buat2 kak...senang je pon.
drp beli mahal,pastu ckit je..buat lagi puas hati..